Error Management

Organisatorisk arbejde med udnyttelse af fejl

 

 

“Error management culture may be an important, and up to this point unexplored, element for many if not most companies to gain competitive advantage”

 (Van Dyck, Frese, Sonnentag, 2001)

 

 

Jeanette Bøgild Jacobsen

 

Fejl har dobbelte implikationer. På den ene side, er der ingen tvivl om at fejl kan have grusomme konsekvenser, som katastroferne med Chernobyl eller Challenger. På den anden side, vil de fleste også være enige om at fejl giver en anledning til at lære noget vigtigt. Således er fejl både det stof der kan lede til opløsningen af en organisation, og det råmateriale den lærende organisation er skabt af.

Error Management kultur er altafgørende for at skabe en dynamik der kan reducere negative konsekvenser af fejl (opnå kontrol og kvalitet) og samtidigt fremme de positive konsekvenser (opnå læring og udvikling).

 

 

 

Jeg har skrevet kandidatafhandling i psykologi om Error Management:

 

”Når fejl bliver en ressource, udvikling af en Error Management strategi til bred organisationspsykologisk anvendelse.”

 

Læs afhandlingen her

 

Eller en kort introduktion her

 

Eller se et indslag fra Deadline om fejlrapportering

 

 

Jeg er stadig meget interesseret i konstruktiv organisatorisk anvendelse af fejl, så alle henvendelser er særdeles velkomne:

art@ramian.dk

 

Se min hjemmeside på:

www.ramian.dk

 

Se min arbejdsplads på:

www.udviklingskonsulenterne.dk